Artikels

100% overtuigd van de kracht van duaal leren

24/04/2024
content divider
“Wij zijn 100% overtuigd van de kracht van duaal leren”: STEM-school weTech en Campus Connect kiezen resoluut voor duaal leren. “Een groot deel van het succes van duaal leren hangt af een goede matching tussen leerling en bedrijf. Maar zodra dat goed zit, zijn er enkel voordelen.”

Eens ze geproefd hebben, moet je bedrijven meestal niet meer overtuigen dat duaal leren een absolute win is. Maar om nog meer bedrijven, en vooral jongeren, ouders én scholen over de streep te halen, is een stevige impuls nodig. De 5 sectorfondsen Volta, Educam, Woodwize, Constructiv en Mtech+ bundelden daarom hun krachten om de brug te slaan tussen werkgevers en onderwijs. En via het actieplan van minister Jo Brouns komen ook de RTC’s mee aan boord.

Maar het échte verschil op het terrein wordt gemaakt door koplopers zoals weTech academy en Campus Connect. Samen ontwikkelen ze ieder jaar opnieuw creatieve ideeën om de kracht van duaal leren in de kijker te zetten, tijdens de Week van Duaal en het hele schooljaar rond.

Griet Van Beveren en Anja Noppe, trajectbegeleiders Duaal Leren bij respectievelijk weTech academy en het daaraan gelinkte Campus Connect (Centrum Duaal Leren) zijn er rotsvast van overtuigd: duaal leren is dé toekomst voor praktijkgerichte opleidingen. 

Griet Van Beveren: “Bij weTech bieden we vanaf september 2024 al onze zevende jaren enkel nog aan in duaal.” Anja Noppe vult aan: “En bij Campus Connect begeleiden we maar liefst 250 leerlingen in een duaal traject in de tweede en de derde graad.” 

Dat resultaat komt niet uit de lucht gevallen. We leveren grote inspanningen om ouders en jongeren te overtuigen. Zo organiseren we infoavonden waarop we live toelichten wat duaal precies inhoudt.


Als je het goed overbrengt, vinden ouders en jongeren duaal een super logisch verhaal. Natuurlijk is het beter dat je tijdens je opleiding al ervaring op de werkvloer hebt opgedaan.” 

Anja Noppe: “Is dat dan nog iets anders dan een leercontract mevrouw? is een vaak gehoorde vraag. Veel ouders en jongeren weten niet dat duaal leren leidt tot hetzelfde diploma als een opleiding in het reguliere onderwijs.

Duale trajecten zijn immers gebaseerd op hetzelfde leerplan en hebben dus ook hetzelfde niveau. Vaak kunnen we ouders daarmee overtuigen.”

Maak kabaal voor duaal

Griet: “We maken ons ambassadeurschap voor duaal leren op beide campussen heel concreet. Zo voeren we elk jaar tijdens de Week van Duaal creatieve acties om duaal in de kijker te zetten. Dit jaar komt er zelfs een professionele promovideo met de steun van het RTC, en zetten we een heus event voor bedrijven op poten.”

Succesvolle trajecten dankzij goede matching

Maar liefst 95% van de duale trajecten in weTech wordt tot een goed einde gebracht. En in veel gevallen wordt de jongere aangeworven op zijn leerwerkplek. 

Griet: “Bedrijven en jongeren leren elkaar een jaar lang kennen, terwijl ze anders een beslissing moeten nemen op basis van een kennismakingsgesprek van hooguit een uur.”

Anja: “We investeren veel energie in het zoeken naar de match tussen jongere en bedrijf. Past de jongere het best in een groot of een klein bedrijf? Heeft hij of zij liefst een duidelijk afgelijnde functie of net niet?”
Griet: “De kracht zit in de heel intense samenwerking tussen werkplek en school. Op school spelen we in op wat op de werkplek gebeurt. We werken volledig op maat van de leerling. Als een jongere kan slijpen, maar nog de skills mist om aan te sluiten bijvoorbeeld, dan leren we dat aan tijdens de lesdag op school.”

Anja: “Als trajectbegeleider moet je jongeren soms wijzen op de consequenties van hun gedrag. Te laat komen betekent dat een camionette vol collega’s op jou moet wachten of in de file belandt. Daar zijn jongeren zich niet altijd van bewust. Die intensieve begeleiding vraagt veel van leraars, maar bij de meesten zorgt de connectie met de werkvloer voor een grote drive.”

Jongeren niet laten vallen

Anja: “We ontwikkelden een specifieke methodiek om de jongeren te screenen op bijvoorbeeld arbeidsrijpheid, zin om te leren, algemene werkvaardigheden en attitude, omkunnen met feedback, … 

Bij een aantal jongeren merken we dat het duale traject nog te vroeg komt in hun ontwikkeling. Dan bieden we hen een aanlooptraject, met aanvullende vormingen en een eerste ervaring op de werkvloer, in een meer beschermde setting. Zo zien we vaak mooie verhalen, van jongeren die er weer goesting in krijgen en opnieuw in zichzelf geloven.

Griet: “De weg is soms hobbelig, maar we zoeken altijd gedreven naar creatieve oplossingen, omdat we zo hard overtuigd zijn van de kracht van duaal.”

Anja: “Bij een klein aantal jongeren stellen we vast dat een duaal traject te hoog gegrepen is. Vaak gaat het om kwetsbare jongeren. Ook die jongeren laten we niet vallen. We bouwden ook voor hen een traject uit, maar daarbij werken we niet toe naar een kwalificatie. We doen die inspanningen vanuit idealisme, want vanuit de overheid is er voor hen jammer genoeg niets voorzien. Dat is schrijnend.” 

Sectorfondsen aan zet

Griet: “De sectorfondsen hebben een belangrijke rol te spelen in de groei van duaal leren. Allereerst natuurlijk in het helpen zoeken naar werkplekken, maar ook in de erkenning van partners, het verder verfijnen van de leerplannen én om duaal leren verder bekend te maken bij ouders en jongeren. Wij zijn alvast fan van de intersectorale samenwerking: samen kunnen de sectoren veel meer in beweging zetten dan in hun eentje.”

Duaal_leren_oproep